Audi A8 kommer til Danmark i hybridversion med benzin- og elmotor

fc023770d62b40449166e59d63a12681

I 2012 introducererede Audi en hybridversion af A8 med benzin- og elmotor. Pointen er, at bilen får kræfter som en 6-cyl. motor og brændstoføkonomi som en 4-cyl.

Benzinmotoren er VW-koncernens 2,0 TFSI, som her yder 211 hk og et drejningsmoment på 350 Nm ved 1.500-4.200 o/min. Benzinmotoren arbejder sammen med en skiveformet elmotor, som yder 54 hk og har et drejningsmoment 210 Nm. Samlet giver det maksimal ydelse på 245 hk og et moment på 480 Nm, og et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 15,6 km/l. CO2-udslippet er angivet til 148 g/km.

A8 Hybrid kan køre rent elektrisk med en hastighed på op til 100 km/t, og holdes hastigheden konstant på 60 km/t, kan den køre ca. tre kilometer uden emissioner.

Elmotoren er monteret foran den 8-trins tiptronic-gearkasse. En lamelkobling, som kører i oliebad, til- eller frakobler elmotoren og benzinmotoren.

a859d53933514e04b08fc9bdf3b4e95a

Audi A8 Hybrid har en 0-100-tid på 7,7 sek., og tophastigheden er 235 km/t. Dens brændstoføkonomi ifølge EU-normen er 15,6 km/l ved blandet kørsel.

Føreren kan vælge mellem tre køreprogrammer:

* EV – miljøvenlig kørsel, der prioriterer den elektriske drift

* D styrer begge motorer på en effektiv måde

* S står for sportslig kørestil

Kan køre på tre måder

Det er muligt at køre udelukkende med benzinmotoren, kun ved eldrift og i hybriddrift.

Litium-ion-batteriet, som vejer 36,7 kg, er placeret i det kollisionssikrede område i bagagerummet. Batteriets nominelle energi udgør 1,3 kWh, og det yder op til 40 kW. Alt efter behov afkøles det med luft via en blæser inde fra kabinen og via dets eget kølekredsløb, som er koblet sammen med klimaanlægget. På den måde holdes det inden for et temperaturområde, hvor det kan udnytte sit potentiale fuldt ud. Elmotoren og den kompakte elektronikstyring, der fungerer som regulator mellem elmotoren og batteriet, afkøles med vand.

A8 Hybrid adskiller sig kun visuelt ved diskrete detaljer. Her er 10 eger på dens letmetalfælge, der som standard leveres i størrelsen 18″ og som ekstraudstyr kan fås i størrelsen 19″. Her er hybrid-logoer, og farven arktissølv kan vælges som eksklusiv lakfarve. Metallak, et 3-zoners klimaanlæg, LED-forlygter og BOSE-soundsystem er standard.

Karrosseriet er fremstillet i aluminium ved hjælp af Audi Space Frame-konstruktionen (ASF), og B-stolperne består af formhærdet ultrahøjstyrkestål. Det vejer kun 231 kg, hvilket er ca. 40 procent mindre end en tilsvarende konstruktion af stål.

En ny form for suverænitet – Audi A8 benzin eller diesel

Systematisk letvægtskonstruktion, fremragende komfort og en bred portefølje af topmoderne teknologier: Audi har givet sit flagskib A8 en omfattende opdatering. Motorerne er endnu mere kraftfulde og effektive, mens nye assistentsystemer og de innovative Matrix LED-forlygter giver endnu mere suverænitet.

Motorerne: mere kraft og effektivitet

Audi A8 tilbydes med to benzin- og to dieselmotorer. Det er den kompressorladede 3.0 TFSI med 310 hk, V8 biturbomotoren 4.0 TFSI med 435 hk, den yderst effektive 3.0 TDI clean diesel med 258 hk og den ekstremt momentstærke 4.2 TDI clean diesel, der yder 385 hk og 850 Nm.

Præstationerne er blevet forbedret for de fleste af motorerne. Med quattro-firehjulstræk accelererer 4.0 TFSI nu A8 fra 0 til 100 km/t på 4,5 sek. I dellastområdet frakobler Audi cylinder on demand (COD)-systemet fire af de otte cylindre. Den mest effektive motor er 3.0 TDI clean diesel, som kører hele 16,9 km/l, hvilket svarer til 155 g CO2 pr. kilometer. Alle motorer lever op til Euro 6-normen. Friktionsreducerende tiltag reducerer brændstofforbruget med helt op til 10 procent.

De klassiske versioner ledsages af tre yderligere modeller. Topmodellen er den luksuriøst udstyrede Audi A8 L W12 quattro. Dens benzinmotor er ekstra kort og let takket være W-konstruktionen. Fra en slagvolumen på 6,3 l leverer den 500 hk. Den klarer også klassens bedste brændstofforbrug på 8,5 km/l, hvilket svarer til 270 g CO2 pr. kilometer.

Med sine 520 hk er S8 Audis store sportssedan. Med quattro-firehjulstræk accelererer den velklingende 4.0 TFSI S8 fra 0 til 100 km/t på 4,2 sek. S8’s brændstofforbrug ved blandet kørsel er på fornemme 9,9 km/l, hvilket svarer til 235 g CO2 pr. kilometer.

Audi A8 hybrid kombinerer en 2.0 TFSI-motor og en elmotor og leverer en systemydelse på 245 hk og et systemdrejningsmoment på 480 Nm.

Den nye A8 er som standard udstyret med en hurtigt og blidt skiftende 8-trins tiptronic-gearkasse. Den elektronisk styrede automatiske gearkasse er koblet sammen med det permanente firehjulstræk quattro. Audi tilbyder også et sportsdifferentiale til bagakslen (ekstraudstyr), der fordeler motorkraften mellem baghjulene efter behov. Sportsdifferentialet er standard på S8 og A8 4.2 TDI clean diesel quattro.

Endnu mere suveræn kørsel: assistentsystemerne

En nyhed i A8 er Audi active lane assist, der foretager blide styreindgreb og holder bilen i sin vognbane, når det er nødvendigt, og parkeringsassistent med 360°-visning, som håndterer styringen, når du skal parkere. Head-up-displayet, som også er nyt, viser vigtige informationer i førerens synsfelt på forruden. Natsynsassistenten kan nu ud over fodgængere også registrere større dyr.